tel. 609 10 10 73

Wrocław, ul. Wiejska 12B

Ciąża a stomatologia

Ciąża sprzyja szybkiemu rozwojowi próchnicy. Ma na to wpływ zmiana ilości  i jakości wydzielanej śliny, jej pH, współistniejące wymioty oraz  niewłaściwa dieta.

Jest to również czas zwiększonej skłonności do zapaleń dziąseł. Pojawia się ono wraz ze zmianą hormonalną  i związaną z nią  przepuszczalnością naczyń –głównie zapalenie przyzębia brzeżnego. Jednak zazwyczaj prawidłowa higiena pozwala redukować stan zapalny.

Najlepszym okresem na leczenie stomatologiczne i przeprowadzenie profilaktyki jest drugi trymestr ciąży (warto  zadbać o oczyszczanie zębów, fluoryzację kontaktową lakierem zawierającym fluor). Proponowane jest stosowanie środków odkażających do higieny jamy ustnej (preparaty zawierające sanguanirynę, cetylpirydynę, chlorheksydynę- ta ostatnia może być stosowana max przez  2 tyg.).

Pamiętajmy, że próchnica to choroba bakteryjna. Warto zadbać o stan uzębienia, by ciąża przebiegała prawidłowo. Stwierdzone jest powiązanie przedwczesnego porodu, niskiej masy urodzeniowej dziecka z chorobami przyzębia matki.

Jest to również jeden z ostatnich momentów, gdy kobieta dysponuje swoim czasem. Po urodzeniu dziecka zazwyczaj jest  tak zaabsorbowana opieką nad potomkiem, ze nie ma czasu ani okazji na leczenie stomatologiczne. I właśnie wtedy  próchnica rozwija się w  zdwojonym tempie.

Jest to również istotne dlatego, że to właśnie my- najbliżsi-jesteśmy źródłem infekcji dla naszego dziecka.

Jak dojechać do gabinetu?

WROCŁAW, UL. WIEJSKA  12B
Autobusy: 107, 125, 325, A